Thuis aan de slag


Thuis aan de slag

Veel kinderen met leerproblemen hebben extra tijd nodig om de stof eigen te maken en moeten dus veel oefenen. Aan de andere kant is het voor deze kinderen belangrijk dat ze ook genoeg tijd hebben om te ontspannen. De schooldag heeft hun waarschijnlijk al meer energie en frustratie gekost dan klasgenoten. Het is lastig om een goede balans te vinden tussen extra moeten oefenen en ontspanning. Toch kan er ook thuis op verschillende manieren aan vakken worden gewerkt zonder dat dit extra stress of druk oplevert voor kinderen:

Spelletjes zijn een leuke en goede manier van oefenen maar alleen als deze leuk worden gehouden. Je kan kiezen voor spelletjes waarbij iets heel duidelijk wordt geoefend (zoals spelling bij scrabble) of minder duidelijk wordt geoefend (geld optellen bij monopolie). Help je kind in eerste instantie, bijvoorbeeld met het optellen van de punten, en laat het ze langzaam maar zeker steeds meer alleen doen.

Extra oefeningen: Leerlingen die moeilijk meekomen in de klas hebben extra oefening nodig om een achterstand in te halen. Docenten op school kunnen extra materiaal meegeven om thuis te oefenen. Als je je kind wilt helpen bij deze opdrachten onthoud dan dat je niet de meester of juf van je kind bent. Het kan zijn dat je kind op school een andere strategie aangeleerd heeft gekregen of dat er op school een andere uitleg wordt gegeven. Door verschillende uitleggen en/of verschillende strategieën kan je kind in de war raken en daardoor nog meer moeite krijgen met het vak. Je kan ondersteunende vragen stellen, maar inprincipe moet de tijd thuis gebruikt worden om kilometers te maken en niet om nieuwe dingen te leren.

Leermomenten zoeken in het dagelijks leven: het dagelijks leven heeft veel momenten waarbij een ‘schoolse’ vaardigheid wordt gevraagd. Door deze momenten te gebruiken wordt de leerling impliciet (onbewust) uitgedaagd om zijn vaardigheden te oefenen.

Een goed voorbeeld geven en hardop denken. Wees een rolmodel voor je kind. Als je wilt dat je kind meer gaat lezen is het belangrijk dat lezen normaal is in huis. Ga dus zelf ook lekker veel lezen in het bijzijn van je kind(eren). Verder is het belangrijk om denkprocessen te laten zien. Ben je een boodschappenlijst aan het schrijven? Laat zien dat je spellingcategorieën gebruikt. Ben je aan het rekenen? Denk dan hardop. Zo laat je je kind(eren) zien dat denkprocessen normaal zijn en stimuleert ze om ook zelf denkprocessen (hardop) te verwoorden.

Er zijn verschillende spelletjes die spelling ondersteunen, zoals: scrabble boggle of galgje. Het kunnen nakijken van spelling gaat over nauwkeurig kijken naar het werk wat je hebt gemaakt. Ook voor het nauwkeurig (na)kijken zijn verschillende spelletjes zoals: SET en Vlotte Geesten.

Wilt u weten wat jullie nog meer thuis kunnen doen? Neem dan hier contact op.

Het verbeteren van technisch lezen gebeurt vooral door kilometers te maken. Om deze kilometers leuker te maken kunnen boeken samen gelezen worden. Door voor te lezen terwijl uw kind meeleest, wordt uw kind gestimuleerd om in hetzelfde tempo mee te lezen en woorden en woordvormen sneller te herkennen. Een ander voordeel van voorlezen is dat uw kind ook nog kan genieten van het verhaal en niet alleen bezig hoeft te zijn met het worstelen van het ontcijferen van de tekst. Als begrijpend lezen een probleem is dan helpt het uw kind(eren) om samen te praten over wat je hebt gelezen. In tegenstelling tot een overhoring gaat u na het lezen samen in gesprek. Vraag bijvoorbeeld naar de meningen en verwachtingen van uw kind en naar wat hij of zij misschien anders zou hebben gedaan. Doe hier zelf aan mee door deze vragen ook te beantwoorden. Bij informatieve teksten/boeken kan er met meer diepgang worden gesproken over wat er is gelezen. Denk bijvoorbeeld aan het maken van vergelijkingen (dit zie je ook bij….), het bespreken van verschillen (bij ons is het anders namelijk…) of het bespreken van redenen waarom iets op deze manier is ontstaan. Vermijd in deze gesprekken geen moeilijke woorden, maar leg nieuwe woorden wel altijd uit. Hoe kleurrijker uw eigen taalgebruik hoe meer woorden uw kind leert.

Wilt u weten wat jullie nog meer thuis kunnen doen? Neem dan hier contact op.

Er bestaan verschillende spelletjes die gericht zijn op het versteken rekenvaardigheden. Daarnaast kunt u ook gewone spelletjes gebruiken om het rekenen te ondersteunen. Door uw kind de puntentelling bij te laten houden of de ogen van de dobbelsteen op te laten tellen, wordt uw kind op een ontspannen manier uitgedaagd om met rekenen te oefenen. Ook in het dagelijks leven zijn er verschillende momenten waarbij er aan getalbegrip of rekenen kan worden gewerkt. Zo kunt u bij het inpakken voor een familie-uitje uw kind vragen om voor iedereen twee appels in te pakken of hem/haar te laten uitrekenen hoeveel pakken koek er nodig zijn als er bezoek komt. Tot slot kunt u denkstappen die u als ouder(s) maakt als jullie (om)rekenen hardop worden gedaan. Hierbij kunt u denken aan het omrekenen van een recept. Als er bijvoorbeeld anderhalf keer zo veel pannenkoeken moeten worden gemaakt. Hierdoor wordt het voor uw kind(eren) inzichtelijk dat rekenen niet alleen op school gebeurt, maar thuis ook nodig is.

Cognitieve en executieve functies ontwikkelen zich als ze uitgedaagd te worden. Over het algemeen worden deze vaardigheden in het dagelijks leven genoeg uitgedaagd. Voor sommige kinderen is deze uitdaging echter niet genoeg. Er zijn veel leuke spelletjes waarbij deze vaardigheden worden ingezet en uitgedaagd. Bedenk daarbij eerst welke vaardigheid ondersteuning kan en kies dan een spel waarbij deze vaardigheid nodig is om te kunnen winnen. Zo kan bijvoorbeeld voor inhibitie reactie spelletjes, waarbij er niet op alles gereageerd moet worden (zoals SET en Vlotte Geesten), worden gespeeld. Hoe minder het kans-element een rol speelt bij een spel, hoe meer cognitieve en executieve functies worden uitgedaagd. Ook hier geldt dat het model-staan van ouders kinderen goed kan helpen met het ontwikkelen van cognitieve en executieve functies. Laat aan uw kind(eren) zien hoe je zelf met u dag- of weekplanning bezig bent. Verder kant u uw kind(eren) betrekken bij het plannen van verjaardagspartijtjes of het inpakken voor vakantie.

Share by: