Taal


Taal

Taal bestaat uit verschillende gebieden: woordenschat, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. Elk van deze onderdelen ontwikkelen zich volgens hun eigen lijn en ondersteunen gelijk de ontwikkeling van de andere lijnen. In mijn ondersteuning op het gebied van taal richt ik de begeleiding op één onderdeel, maar neem, waar nodig, ook de andere gebieden als dat nodig is mee.


Spelling

In de huidige maatschappij wordt er veel waarde gehecht aan het foutloos kunnen schrijven. Om foutloos te kunnen schrijven zijn er verschillende denkprocessen tegelijk bezig. Zo wordt een woord in verschillende klanken opgedeeld, waaraan tekens worden gekoppeld. Tijdens het schrijven moeten verschillende spellingsregels herkend en toegepast worden. Tot slot moet het woord nog gecontroleerd worden. Bij RT op spelling kijk ik eerst naar waar de problemen ontstaan. Hierdoor kan ik een gerichte aanpak schrijven. In deze aanpak wordt er gericht op spellingsregels die het meest voorkomen en waarbij leerlingen de meeste fouten maken:

  • Klankzuivere woorden, waarbij het alleen gaat om de koppeling van klank naar teken, zonder dat er andere spellingsregels moeten worden toegepast. Veel kinderen kennen deze woorden als “Ik schrijf zoals ik het hoor”
  • Verenkelen of verdubbelen van letters bij woorden met verschillende lettergrepen, denk hierbij aan woorden zoals loop-->lopen/ jas-->jassen. In een groot aantal methodes worden dit klankgroepen genoemd.
  • Woorden die eindigen op een d of t
  • Werkwoordspelling


Technisch lezen

Bij technisch lezen gaat het om het omzetten van tekens (letters) naar klanken en van deze klanken een woord te maken. Het is belangrijk om vlot technisch te kunnen lezen, zodat lezen met begrip mogelijk is. Als iemand te lang doet over het ontcijferen van een woord is het moeilijk (zo niet onmogelijk) om de betekenis van een zin vast te houden.


Begrijpend Lezen

Het blijft een gek begrip: begrijpend lezen: want wat doe je als je lees maar het niet begrijpt? Lezen is het verkrijgen van informatie uit geschreven tekst. Vaak wordt dit geoefend met speciaal daarvoor gemaakte teksten, maar uiteindelijk is lezen met begrip nodig bij elke tekst, ook bij het lezen van verhalen. Om met begrip te kunnen lezen is het hebben van kennis over het onderwerp dat je leest en een grote woordenschat belangrijk. Hoe meer wereldkennis een leerling heeft, hoe makkelijker begrijpend lezen in het algemeen wordt.

In de RT gericht op begrijpend lezen wordt er gewerkt aan een combinatie van woordenschat en teksten lezen. Over het algemeen worden hier teksten gebruikt die aansluiten bij de interesse van de leerling en wordt er wisselend gebruik gemaakt van informatie en verhalende teksten. Over het algemeen wordt er gewerkt aan het begrip tijdens het lezen. Alleen als er specifiek naar gevraagd wordt, kan er ook aandacht besteed worden aan het beantwoorden van (CITO) toetsvragen.

Share by: