Over

Mijn verhaal

Leren en leerprocessen vind ik ontzettend fascinerend. Het is bijzonder om te zien hoe een kind van een ervaring een leerervaring kan maken en deze kennis in de toekomst in kan zetten. Het is prachtig om te zien hoe een kind door een onderwerp gegrepen wordt en daar uitgebreid en enthousiast over kan vertellen.


Bij sommige kinderen verloopt het leerproces alleen niet zoals we verwachten. Sommige kinderen verliezen ergens in hun leven hun nieuwsgierigheid en daarmee hun wil om te leren. Bij weer andere kinderen is de motivatie er wel, maar wil het op een of andere manier niet lukken. Bij deze leerlingen is het een puzzel om te kijken hoe het leerproces toch weer op gang gebracht kan worden.

Toen ik op de middelbare school zat, ben ik gediagnostiseerd met dyslexie. Dyslexie heeft een grote stempel op mijn leven gedrukt. In mijn lerend-leven heb ik extra hard moeten werken om deze drempel te overkomen. Ook heeft dyslexie invloed gehad op mijn zelfvertrouwen. 

Deze ervaringen hebben er voor gezorgd dat ik, eerst met de harp en later als RT-er, ik kinderen wil ondersteunen in een veilige omgeving om zich te ontwikkelen.

Ik ben in 1990 geboren in Amsterdam. Al vrij snel zijn we met het gezin naar Almere verhuist waar ik ben begonnen op de Vrije School. Op de middelbare school is bij mij de diagnose dyslexie gesteld. Dit was voor mij een hele verademing. Het was op de basisschool al duidelijk dat ik moeite had met spellen en automatiseren, maar nu was daar eindelijk een duidelijk aanwijsbare reden voor. Na de middelbare school ben ik naar het conservatorium gegaan om harp te studeren. Tijdens mijn master aan het conservatorium heb ik onderzoek gedaan naar de gevolgen van dyslexie op het leren bespelen van een muziekinstrument. Er ging een wereld voor mij open en ik werd gegrepen door leerproblemen en de (emotionele) gevolgen die dat met zich mee kan brengen.

Tijdens mijn studie aan het conservatorium ben ik begonnen met het geven van harplessen. In mijn harplessen werk ik met mijn leerlingen, naast de harptechnieken, ook aan hoe je jezelf dingen aan kan leren. Ik ondersteun ze in het strategisch aanpakken van het huiswerk en daag ze uit om zelf eigenaarschap te nemen over hun leerproces. Na het afronden van mijn master aan het conservatorium heb ik een jaar gewerkt aan het uitbreiden van mijn harppraktijk en het schrijven van twee harpboeken gericht op kinderen met dyslexie.

Na dat jaar vond ik het tijd om weer verder te studeren en ben ik begonnen aan de Master (S)EN. In deze opleiding wordt er ingegaan op de ontwikkeling van leerlingen, waar en hoe deze ontwikkeling kan afwijken van het ‘normale’ en hoe deze leerlingen ondersteund kunnen worden. Tijdens deze opleiding heb ik eerst de specialisatie leren en daarna de specialisatie gedrag gevolgd. Bij de specialisatie leren gaat het over het cognitieve leerproces en wordt er aandacht besteed aan de taal- en rekenontwikkeling. In de specialisatie gedrag ging het over het gedrag waar er op school tegen aan gelopen kan worden, ik heb me toen toe gespitst op leergedrag van kinderen. Tijdens de master heb ik onderzoek gedaan naar hoe executieve functies in een individueel programma kunnen worden ondersteund in hun ontwikkeling.

Op het moment ben ik werkzaam in mijn praktijk aan huis in Kerkelanden. Verder werk ik samen met Vrije School de Windkanter, Hilversum. 


De afgelopen jaren heb ik op verschillende Vrije Scholen in de regio Den Haag gewerkt. Zo heb ik Vrije School Widar in Delft  voornamelijk leerlingen met arrangementen begeleid. Op Vrije School Wonnebald, Den Haag, heb ik leerlingen met een eigen rekenleerlijn begeleid. Daarnaast heb ik op Vrije School Rotterdam Zuid met leerlingen gewerkt die door corona een (grotere) achterstand hebben opgelopen op school. Verder heb ik op het Vrijzinnig Christelijk Lyceum in Den Haag gewerkt met leerlingen van de middelbare school, voornamelijk brugklassers. Hier ondersteunde ik, door middel van gesprekken, het leerproces van leerlingen die met moeite mee kunnen komen.

Opeidingen

Master (special) educational needs; Seminarium voor Orthopedagogiek, Utrecht

Specialisatie leren en Specialisatie gedrag.

Onderzoek: Leren ‘Leren’ een onderzoek naar een individuele interventie op de executieve functies

2016 – 2019


Master of Music; Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Tilburg

Specialisatie: Harp, Educatie

Onderzoek: Muziek en Dyslexie

Educatie project: Harpmethode voor kinderen met dyslexie

2013 - 2015


Bachelor of Music: Harp Klassiek; Koninklijk Conservatorium, Den Haag

Minor: Educatie

2008 – 2013



Cursussen en bijscholing

2023      LBRT 'Specialist Ernstige Rekenproblemen/ Wiskunde en Dyscalculie (ERWD)

2020     StiBCO Coachings- en begeleidingsgesprekken.

2020     LBRT Handelingsplannen schrijven

2019     StiBCO Zelfinstructie methode van Meichembaum,

Wilt u weten wat RT voor uw kind kan betekenen? Stuur dan gerust een berichtje!


Ik kan je beter helpen als je verteld

  • Waar de leerproblemen liggen
  • Hoe uw kind er (ongeveer) voor staat (ook bij andere vakken)
  • Uw hulp vraag
Contact
Share by: